Venix Dienstencheques

Uw huishoudelijk werk in vertrouwde handen !

Vraag en antwoord voor klanten

Vraag en antwoord voor poetshulpen

Kan ik kiezen wanneer en hoe vaak mijn poetshulp komt ?


Geef bij uw aanvraag uw voorkeurtijden door. Hoe meer voorkeurtijden, hoe sneller wij u de juiste werknemer kunnen voorstellen en u vooruit geholpen bent. Onze medewerkers werken van maandag tot vrijdag, behalve op feestdagen. Wij werken steeds in blokken van minstens 3 uren en raden aan om wekelijks hulp te nemen.

Komt steeds dezelfde poetshulp ?


Onze medewerkers zijn vast in dienst en werken telkens bij dezelfde klanten uit hun regio. Indien de poetshulp afwezig is, bekijkt de consulent met u of er vervangende hulp beschikbaar is.

Hoe betaal ik mijn poetshulp met dienstencheques ?


Telkens wanneer uw poetshulp komt, overhandigt u hem/haar voor elk gepresteerd uur 1 dienstencheque. U vult de datum in, kruist de activiteit aan en tekent de cheque met zwarte of donkerblauwe inkt. De poetshulp voegt haar naam, rijksregisternummer en handtekening toe.

Indien u wenst te betalen met elektronische dienstencheques, dan graag. U ziet uw tegoed aan cheques dan in uw elektronische portefeuille. Als uw hulp is geweest hoeft u vervolgens nog enkel de prestatie die door de poetshulp wordt ingebeld te controleren en te bevestigen.

Welke taken behoren tot het pakket van uw poetshulp ?


Alle huishoudelijke taken zoals poetsen, wassen, strijken, koken, ramen lappen, …

Klusjes, tuinonderhoud, verzorging van huisdieren, kinderoppas en verzorging van kinderen zijn wettelijk niet toegelaten binnen het systeem van dienstencheques.

Wat als de poetshulp voor het eerst komt ?


Het is aangewezen om even tijd vrij te maken voor uw nieuwe poetshulp, dit werkt altijd prettiger. Geef duidelijk aan wat u wensen zijn, zodat de poesthulp weet wat ze wel en niet moet/kan doen. Wijs hem/haar op specifieke zaken en bespreek vooral ook hoe het de eerste keren is gegaan. Een goede communicatie is de sleutel tot een prettige en succesvolle samenwerking. Wij hebben hiervoor ook een communicatiehulp ontwikkeld die u kunt gebruiken zo u wenst. U vindt die in uw welkomstmap.

Moet ik thuis zijn als mijn poetshulp komt ?


Neen, dat hoeft niet. U hoeft ook niet aanwezig te zijn tijdens de prestaties zelf. Het is uiteraard de bedoeling dat de poetshulp op de afgesproken dagen toegang heeft tot uw woning. U bepaalt zelf of u aanwezig bent om haar/hem binnen te laten of dat u een sleutel aan de poetshulp geeft of deze op een afgesproken plaats achterlaat.

Voorzie steeds voldoende werk voor het geplande aantal uren. De poetshulp mag immers niet zelf eerder vertrekken wegens gebrek aan werk.

Moet ik zelf voor materiaal zorgen ?


Ja. Onze medewerkers werken met de producten die u als klant in huis hebt. We vragen u ervoor te zorgen dat de producten en het materiaal in voldoende mate en in goede staat aanwezig zijn, u kan hiervoor gebruik maken van onze materiaallijst.

Wat als de poetshulp een keer niet hoeft te komen ?


Al onze medewerkers hebben vaste arbeidscontracten. Wij gaan ervan uit dat de poetshulp het hele jaar door welkom is bij u. Aangezien de poetshulp door uw annulering loonverlies kan lijden, vragen we niet te lichtzinnig om te springen met de mogelijkheid tot annuleren.

  • Afbellen omdat er niet voldoende werk is of systematisch de hulp onderbreken (bv. tijdens de schoolvakanties) is niet mogelijk.
  • Indien de poetshulp omwille van omstandigheden niet kan langskomen bij u, gelieve ons daar dan minstens 10 dagen op voorhand van op de hoogte te brengen. U kan tot 3 keer per jaar de hulp éénmalig annuleren.
  • Voor uw jaarlijkse vakantie maken wij graag een uitzondering. Als u onze dienst tijdig (minstens 2 weken op voorhand) van uw reisplannen op de hoogte brengt, kan de poetshulp gedurende die tijd geannuleerd worden (max. 4 weken na elkaar).
Indien u de hulp langer dan 4 weken wilt annuleren, kunnen wij niet garanderen dat uw vaste poetshulp bij u terug kan komen.
Indien u te laat of niet afbelt, betekent dit een onverwacht loonverlies voor uw poetshulp. Indien wij geen andere oplossing vinden voor de poetshulp, zien wij ons genoodzaakt de geplande prestatie alsnog te innen. Dit is aan de waarde van de wettelijke gesubsidieerde tegenwaarde van de dienstencheques, geldend op dat moment.

Wat als de poetshulp ziek is of op verlof gaat ?


Indien uw poetshulp verlof plant, moet zij/hij dit steeds tijdig aanvragen bij de consulent. De poetshulp brengt u dan zo snel mogelijk op de hoogte van haar geplande afwezigheid.

Indien de huishoudhulp onverwacht afwezig is (bv. wegens ziekte), dan zal zij/hij of de consulent u zo snel mogelijk verwittigen. Indien u dit wenst, bekijkt de consulent of er vervangende hulp beschikbaar is.

Belgische feestdagen waarop niet gewerkt mag worden :


Nieuwjaar - vrijdag 1 januari 2021

Paasmaandag - maandag 5 april 2021

Dag van de arbeid - zaterdag 1 mei 2021

O.L.H. Hemelvaart - donderdag 13 mei 2021

Pinkstermaandag - maandag 24 mei 2021

Nationale feestdag - woensdag 21 juli 2021

O.L.V. Hemelvaart - zaterdag 15 augustus 2021

Allerheiligen - maandag 1 november 2021

Wapenstilstand - donderdag 11 november 2021

Kerstmis - zaterdag 25 december 2021